dinsdag 30 juli 2013

Lang leve de zomer!!!

Dat we dit jaar niet massaal naar het Zuiden moeten trekken op zoek naar de zon, zee, strand en ...  Zelf Ukkel heeft het dit jaar sinds lang geleden bevestigd, dit jaar kenden we een hittegolf.  Voor velen een bron van ergernis, voor anderen een excuus om te lang op de terrasjes te zitten en zich te verbranden op één of ander strand aan een overdosis UV-stralen en/of vrouwelijk schoon die de fijnere en betere vleeswaren graag etaleren voor het mannelijk oog
Ik sluit mij aan bij bovenstaande, maar voor mij is dit ook een exelente gelegenheid om te testen: "wat te doen bij lopen bij heet weer".  Hieronder versta ik onder lopen, duurloopjes in de richting van de marathonafstand en erover.  Mijn test bestond uit, wat draag ik en wat drink ik en vooral hoeveel?  Bij het dragen van kleren is het belangrijk om toch iets te dragen.  Bij zulke tropische temperaturen zullen velen willen lopen in ontbloot torso.  Mij tip is, houdt dit voor op het strand.  Het dragen van een licht shirt (Air Tank) met een lichte kleur beschermt je bovenlijf tegen de zon.  Onderaan verkies ik een Short (Pro-short).  En om mijn hersenpan te beschermen draag ik dit keer geen valhelm maar een wit petje.  Voor de gevoeligen kan zonnecrême geen overbodige luxe zijn.  Tip, breng de zonnecrême vroeg genoeg aan vooraleer je aan de training begint, want eens je begint te zweten is het moeilijker de crême goed aan te brengen.
Hydrateren, drinken, zuipen,...  één van mijn stokpaardjes, is van levensbelang in zo'n hitte.  In het begin het eerste uur drink ik nog niet zo veel (50 à 70 cl).  Maar éénmaal het systeem onder stoom komt en je begint te zweten, dan neem ik toch zo'n liter vocht op per uur.  Onder vocht versta ik hier sportdrank (Overstims hydrixir longue distance), water en zelf een frisse cola uit een automaat.  Mijn grote tip is hier neem altijd geld mee op zak, liefst munten, zo kan je aan een automaat iets lekker draaien.  Andere tip, check bij het wateren de kleur van je eigen vocht, hoe donkerder de kleur hoe meer je moet drinken.  Eigenlijk moet de urine steeds doorzichtig zijn.  Qua vaste voeding in gels neem ik hier wat minder op omdat ik via mijn drank al wat meer suikers binnen krijg maar een 2-tal gels (Overstims energix) en een reep (Overstims Perf'n délice) neem ik steeds mee op pad.
Nog een belangrijke tip, kies een goed parcours.  Zorg ervoor dat je af en toe in de schaduw loopt en dat je af en toe in de wind loopt.  Een bos is hier de ideale plaats voor.
En mijn grootste tip, bovenal "enjoye running, feel free"

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen