donderdag 20 juni 2013

Voedingsplan 100 km

Binnen een aantal dagen zal ik de 100 km van Torhout tot een goed eind proberen te brengen.  100 kilometers klinkt enorm ver en ik denk/vrees dat het niet alleen bij "klinken" zal blijven maar helaas ook bij "voelen".  Ik vrees enig protest van de onderste ledematen onderweg, hopelijk blijft het bij kleine storingen/haperingen.  Of droom scenario zou zijn, mocht mijn coördinatie het laten afweten op één of andere barkruk die ik zal nodig hebben na de finish om het vochtpeil terug naar een aanvaardbaar niveau te krikken.
Hoe een sterveling zich kan wapenen tegen verzuring, vermoeidheid, spierkrampen, complete hydratatie en tenslotte diaree en kak-in-de-broek.  Is een degelijke voorbereiding, daar ik hoop dat mijn voorbereiding voldoende zal zijn om niet te eindigen met bruine billen en in een rode kruis tentje met een baxter in mijn arm.  Weet ik dat een degelijke voorbereiding niet alleen de sleutel tot succes is.  Er bestaat nog zoiets als de form van de dag en uiteraard een goed voedingsplan.
Een goed voorbereid voedingsplan is voor zo'n wedstrijden minstens even belangrijk zoals de honderden of duizenden kilometers die je vooraf gelopen hebt bij wijze van training.  Een voedingsplan zal ervoor zorgen dat je tijdens de wedstrijd enkel en alleen hoeft te lopen en alles probeert binnen te krijgen, datgene wat je vooraf gepland had.  Indien je werkt zonder plan, loop je het gevaar dat je na verloop van tijd, vergeet te drinken en vooral vergeet te eten.  Bijgevolg dat je tank leegloopt en dat lichaam en geest er de brui zullen aan geven.  Met alle minder leuke gevolgen...

Onderstaand is mijn plan om mij te wapenen tijdens de 100 km van Torhout

5km  15cl Overstims Hydrixir Long Distance
10km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + halve reep Overstims fruitreep
15km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance +Overstims Antioxydant vloeibare Gel
20km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + halve reep Overstims fruitreep
25km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance  + Overstims Antioxydant vloeibare Gel
30km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance  + halve reep Overstims fruitreep
35km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + Overstims Antioxydant vloeibare Gel
40km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + halve reep Overstims fruitreep
45km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance +Overstims  Antioxydant vloeibare Gel
50km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + Overstims Enegix vloeibare Gel
55km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance +Overstims  Antioxydant vloeibare Gel
60km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + Overstims Enegix vloeibare Gel
65km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance +Overstims  Antioxydant vloeibare Gel
70km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + Overstims Enegix vloeibare Gel
75km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance +Overstims  Antioxydant vloeibare Gel
80km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance + Overstims Enegix vloeibare Gel
85km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance+Overstims Cafein'Gel
90km 15cl Overstims Hydrixir Long Distance+Overstims Cafein'Gel
95km15cl Overstims Hydrixir Long Distance +Overstims Red Tonic Gel
100km FINISH










Enkele tips:
Verrijk je sportdrank met ORS care plus, dit is een extra zoutoplossing die ervoor zorgt dat je je vocht beter ophoudt.
Probeer je voeding regelmatig op training, maak niet de fout om sportvoeding voor de eerste maal te "proberen" op D-day.
Varieer in smaken, eet niet uren de zelfde smaak, wissel zoveel mogelijk af.  En/of eet een Overstims zoutreep/gel om de zuiker saturatie tegen te gaan.
Drink enkele dagen voordien Overstims Malto Antioxydant, dit zorgt voor een glycogeen (energie)opstappeling in de spieren.
Probeer je zo strikt moglijk te houden aan je voedingsplan

Dit strakke plan zou ervoor moeten zorgen dat ik gespaard blijf van veel ellende tijdens de wedstrijd.  En hopelijk kan ik hierop terugkijken met een gevoel "operatie geslaagd".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen