zondag 24 maart 2013

Voorbeschouwing Crêtes de Spa

Aanstaande zaterdag 30 maart is de eerste belangrijke afspraak er van het jaar.  Deze is te Spa, rond 9u00 wordt er de start gegeven van de Crêtes de Spa, een trail over 55 kilometers en 1700 hoogtemeters.  En vorige jaar gewonnen door... jawel mezelf buiten alle verwachtingen in.
Dit jaar verwacht ik meer tegenstand en vermoed ik dat ze mij niet zomaar zullen laten lopen.
Vorige jaar was de edite ook wat groener, dit jaar vrees ik voor een wit koud landschap overgoten met veel smeltwater die zal omgebaggerd worden in een grote modderpoel, reden te meer om vooraan post te vatten.  Het zal een zaak zijn om met juiste ingesteldheid te vertrekken, men zal moeten rekening houden met minder scherpere tijden en aan de bevoorrading zal er meer warmere drank gedronken worden dan bij een zonovergoten lente editie.  Kortom ik hou rekening met een zéér zware editie.

Wat betreft de fysieke paraatheid maak ik voor mezelf niet veel zorgen.  De benen zitten goed, ze hangen nog steeds onderaan het bekken en het lopen gaat nog steeds vlot eerst de linkse en dan de rechtse voet.  Zelf op training maken ze tempo's van meer dan 20km/u.  Mijn benen zijn dezelfde als die van vorige jaar.  Maar ik denk dat er zaterdagochtend aan de start nog veel van zulke benen zullen staan trappelen om als eerste over de finisch te lopen, misschien staat er wel een sneller paar...
Nadeel of voordeel zou kunnen zijn dat ik 3 kg minder wintervet om het lijf heb.  Messcherp zou ik mezelf niet omschrijven, maar het gaat bergafwaarts op de weegschaal, wat zou moeten resulteren in een verhoogd vermogen bergopwaarts.  Of in een laagje textiel meer in Syberische omstandigheden.
In ieder geval ik heb er zin in...  Weliswaar meer in een groene lente editie, maar de weergoden zullen een winterse witte kersteditie verkiezen.  En daar de Goden en geestelijken meer inspraak hebben op klimaat en bierbrouwen, zal Crêtes de Spa 2013 een witte, met modder overgoten  editie worden.
Het zal aan ons lopers een zaak zijn om te proberen te genieten van dit witte landschap met al zijn charmes; raclette, gluwwein, sleeën, vallen en weer opstaan en vooral die warme douche.  Hopelijk staan we met velen aan de start om 9u00.

Ik groet U Thomas de pinguin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten