zaterdag 31 december 2016

even achteruit kijken en weer verder gaan

Het jaar 2016 loopt zowaar op zijn eind.  Met nog enkele uren te gaan blik ik even terug op mijn sportief 2016.

De rode lijn in 2016 zal misschien teveel en overdreven geweest zijn.  Een drukke wedstrijdagenda zorgde er dit jaar voor dat ik veel aan de start verscheen, maar dat de kwaliteit die ik leverde tussen start en finish minder was.

Mijn hoogtepunt, naar mijn gevoel, was de eco trail Paris. Een wedstrijd die gemaakt is op mijn lijf: gewoon 80K lopen en nog eens lopen. Van start tot finish.
Op de Lavaredo Ultra Trail voelde ik me ook in mijn sas.  Daar was ik in staat om de 119 kilometers netjes in te delen zodoende dat ik tijdens de laatste afdaling richting Cortina terug de benen vond om proper af te dalen.
En terug eind augustus begaf ik me richting Chamonix om mij voor de 2de maal te wagen aan de CCC: een slordige 100 kilometers rond het Mont-Blanc massief.  Daar was het vooral de aanwezigheid van mijn gezin die ervoor zorgden dat ik er naar mijn zeggen een goede beurt maakte.

Voor de rest was het jaar zowat gevuld met het 'net-niet-genoeg-gevoel'.
Het nadeel waarbij de 'atleet' zelf zijn planning maakt is dat het gevaar sluipt van steeds opnieuw proberen, keer na keer en dan tot de constatatie komen van 'net niet'.
De fout die ik hier maakte is zowel een beginnersfout als een fout van een oude rot in het vak.  Te veel en te weinig rust.
Een menselijke fout aldus voor egostrelende typen die zichzelf beter willen voordoen dan het gros van het volk.  Misschien wel typerend voor de beoefenaar van individuele sporten met een competitief kantje.

Voor het nieuwe jaar heb ik mij dit jaar voorgenomen om de zaken wat rustiger aan te pakken.  Een minder druk programma op de ultra's zou ervoor moeten zorgen dat mijn lichaam en geest wat scherper staan het komende jaar.  Meer een mix van korter en langer werk.
Voor het langere werk trek zoals gewoonlijk over de landgrens namelijk richting La Palma (Transvulcania) en Zwitserland (Eiger 101).
Voor de rest wordt het jaar ingepland met lopen (snel en traag), kracht- en sprongoefeningen en vooral met fun.
Langs deze weg wel ik iedereen een jaar vol voorspoed, een goede fysieke en mentale gezondheid, leuke uitdagingen en vooral veel fun toe wensen.

Dank aan:
www.trakks.be
www.compressport.com
www.overstims.com
www.patagonia.com
www.suunto.com
www.adidas.com

voor de ondersteuning en het vertrouwen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten