zondag 12 februari 2017

Hoe een snelle 100 kilometer lopen

Hoe een snelle 100 kilometer lopen...

Hoe loop je een '100-platte-asfalt-kilometerrace', en het liefst zo snel mogelijk?
Dit was de vraag die ik stelde bij mezelf een aantal maanden geleden.

Meerdere malen heb ik de kaap van de 100 kunnen overschrijden, maar dit nooit in supersonische omstandigheden.
Veelal was het een mix van: moeilijk technisch terrein, duizenden positieve en negatieve hoogtemeters en een 'Benidorm-klimaat', waardoor het tempo zich ver boven de 5 minuten de kilometer bevond.

Hoe snel kan ik een platte 100 lopen...
Hoe transformeer ik een John Deere naar een Rolls Royce.

Eerst en vooral zou inhoud de basis zijn van DE formule.
Dit kon geen probleem zijn voor mezelf dacht ik...
De grootste moeilijkheid en vijand was op dit gebied ons Belgisch klimaat gedurende de wintermaanden.  Meerdere malen wou ik vluchten naar warme, Mediterrane oorden.
Mijn lijf schreeuwde om vitamine D en mijn barometer sloeg vaak tilt bij het bekijken van het weerbericht.
Misschien had ik dit wat onderschat, grote volume's maken in winterland.

Het enorme verschil met hoe ik anders train was het beoogde wedstrijdtempo.
Vaak komt mijn gemiddelde eindsnelheid overeen met de snelheid van een doorsnee bomma (al dan niet met looprekje).  Nu zou het andere koek worden...
Mijn plan was om mijn motor en mijn carrosserie te laten draaien op roulantie en dit aan een tempo van om en bij de 4'20" de lopende kilometer, en dit liefst zo'n dikke 7 uur aan één stuk.
Het laatste stukje, daar moest ik nog wat op verzinnen en zou wellicht afhangen van de 'goesting van 't moment'.

Het feit dus dat ik hier met een denkbeeldige chrono in mijn aars loop, zorgde ervoor dat mijn trainingen er compleet anders uit zagen dan de jaren voordien.
Na overleg met verschillende 'Meesters in de Kunst' besloot ik om regelmatig snelle, lange, extensieve lopen op te nemen in mijn wekelijkse gewoonten.
In plaats van rustig te joggen door bos en veld, zocht ik nu veelal het harde, zwarte, snelle asfalt op, vergezeld van mijn Suunto om netjes mijn snelheid te registreren.
Deze oefeningen zoevden voorbij en op die manier vloog het weekvolume de hoogte in.
Het grote gevaar hier was dat men er aardig inhakt en eigenlijk zwaar in de vermoeidheid gaat gaan lopen.  Finaal ook het basisrecept op overbelastingsverschijnselen om tenslotte in de lappenmand te belanden.
Met deze wetenschap besloot ik mijn focus strak te houden.
Ik besloot om een vroegtijdige Vasten in te lassen:  geen alcohol resulteert in mindere verbale onzin en vooral in een betere nachtrust, finaal dus minder kans op blessures.  Ook besloot ik om de snoepkast van mijn vertrouwde sponsor dagelijks aan te spreken.
Voedingssupplementen, recovery drankjes en puddings kunnen er momenteel nog voor zorgen dat ik zo goed als dagelijks één of meerdere trainingen kan afwerken als een dwangmatige neuroot.

Tot nu toe ben ik aardig tevreden over de inhoud en het resultaat van mijn ommezwaai.
Twee maal kon ik op een zwaardere omloop de marathon afstand afleggen aan een gemiddelde snelheid boven de 14.5km/u.
Zo slaagde ik erin om tijdens de Bostrail in Aalter het hoofd koel te houden en mijn eigen vooropgestelde vaste tempo te lopen.  Daardoor kon ik pas later in de wedstrijd de leiding nemen en houden.
Enkele weken later ging ik van start op de Cavaloop in Eeklo en daar besloot ik om gewoon de kop van de wedstrijd te volgen om te zien waar het schip zou stranden.  Na goed 37 wedstrijdkilometers kon ik me tenslotte losmaken van mijn laatste loopgezel en zo dus terug met de bloemen huiswaarts keren.
Tweemaal op het hoogste trapje staan gaf een mentale opkikker in een periode waar ik volop toewerk naar een hoger doel.  Het gaf me vertrouwen en dankbare vleugels die me hielpen om verder te werken naar dat ene doel.
Met nog exact één maand te gaan staat er niets meer op het programma met een borstnummer aan.
Nu volgt nog één zware week, daarna een weekje met al 2 dagen rust.
En daarop volgt een periode waarin alles in teken staat om zo fris en zo goed mogelijk aan de start te verschijnen in Hamme.

1 opmerking: