zondag 21 augustus 2016

Voorbeschouwing CCC

Net voor de zomer dit jaar liep ik de Lavaredo Ultra Trail: een ultra van een slordige 119 kilometers met 5800 hoogtemeters doorheen de prachtige Dolomieten.

In Cortina kon ik na 17 uur arbeid tamelijk fris de eindmeet overlopen.  De dagen nadien verliep het herstel van lichaam en geest wonderwel zeer gezwind.



Daags nadien kon ik genieten van een bergwandeling in amicale sfeer met verzorger Piet en die afsluiten op gepaste wijze in een restaurant met op het menu een crême van 'k weet-niet-wat met opgevuld konijn.  Dit uiteraard vergezeld met een flesje rood.

Dit was dan misschien de beloning na de Lavaredo Ultra Trail of was het startschot van een overdreven culinaire Bourgondische zomer.

Eénmaal thuis gekomen, werden de feestjes en drinks vlotjes aan elkaar geregen.  Het culinaire Bourgondische karakter werd eerst enkel Bourgondisch (lees: te veel) om dan later te eindigen in een net-niet-sociaal-gestoord-eet-en-drinkgedrag (veel te veel).

Vooraf had ik mezelf voorgenomen om tijdens de  zomermaanden geen dwangmatig trainingsschema af te werken.  Familie, vrienden en "Carpe Diem" behoorden eerder tot mijn dagelijkse planning. Geen agenda die vol gekabbeld staat met D1, D2, D3 interval, fiets, STAB, ...
Neen, deze zomer zou ik mij voorbereiden op een atypische manier voor de hoogmis van het trailgebeuren op deze planeet.

Uiteraard sportte ik wel meer dan de doorsnee dertiger.  Soms liep ik een trail als vervanging van de desolate duurlopen.  Eentje liep ik in het Zuiden van Frankrijk op een hypertechnisch terrein met een 11de plaats als resultaat.  En begin augustus kon ik nog eens met de bloemen gaan lopen voor vrouwlief in de Trail Val d'Heure.  Leuke vaststelling tijdens deze trail was dat ik op hetzelfde parcours een tijdswinst boekte van meer dan 20 minuten ten opzichte van 2 jaar geleden.



Was het nu door de Olympisch spelen of was het eerder het naderen van D-day of whatever...  Ik besloot om het feesten en het bijhorende gedrag een halt toe te roepen.  Eventjes versterven en hopen op een verhoging van de VO2-max gerelateerd aan een verlaging van mijn lichaamsgewicht of simpelweg een daling van mijn vetpercentage gevolgd door een stijging van mijn X-factor.  Kortom op zoek naar een beter 'lijn'.  De kromme ter hoogte van het zwaartepunt proberen te veranderen in een rechte...

Met die laatste wijze beslissing en enkele leuke vaststellingen  (de tijdswinst van - 20 minuten in de trail Val D'Heure, nog eens kunnen uitpakken op een snelle 10 miles van Wenduine)  hoop ik dat ik toch met enige ambitie mag afreizen naar het 'Mekka van het trailgebeuren'.
Ik hoop (reken) op een sub 15 uur.  Misschien ambitieus maar niet onmogelijk als de kaarten goed vallen op vrijdag 26 augustus.


Parcourskennis en ervaring spelen hier in mijn voordeel.
Enkele zaken die mij zouden moeten helpen in het welslagen van mijn doel:

- Bandenkeuze Adidas Terrex Agravic.

- Voeding: Overstims authentic bar, Overstims amelix, Overstims recup Bar, Overstims Hydrixir lange afstand, Overstims recup elite, Overstims BCCA, Overstims anti-oxydant gel, Overstims Coup de Fouet Overstims, Cafein Gel.

- Compressport Pro Swiss R2, Compressport trailrun short, Compressport pro trailrun socks.

- Patagonia Pro short, Patagonia Cap4, Patagonia Alpine Houdini, Patagonia Houdini pants, ...

- Suunto Ambit Peak 3

- Het ultieme wapen: de aanwezigheid van vrouw en kinderen.


Voor de thuisblijvers: je kan mijn stipje volgen vanaf vrijdag 26 augustus 09u00.  BIB nummer 3099.


1 opmerking: