maandag 4 augustus 2014

so far so good

Dat lopen en in het bijzonder de ultra versie ervan voor de helft "mental skils" vergt en de rest de benen en de pure kracht.  Heb ik afgelopen weekend kunnen ervaren.
Dit weekend stond de laatste lange duur loop van om en bij de 5 uur op het schema.  Het leek mij een uitmuntend idee om dit te laten plaats vinden in een trail , deze van  Val d'Heure.
Op papier zag het er een makkelijke klus uit 56 lopende kilometers met slechts 1500 hoogtemeters. 
Het grote nadeel van wedstrijden is dat je in feite te snel loopt om een goeie training af te werken.  Door de mentale zwakheid en de fysieke sterkte worden de eerste kilometers vaak te snel gelopen.  Uiteraard wordt dit logischerwijs omgedraaid, vraag is wanneer, wanneer  moet je mentaal sterk zijn om je fysieke zwakte te kunnen negeren.  En vooral, belangrijk, wat je kan je doen om dit kantel momenten  zo lang mogelijk uit te stellen....  Inderdaad, door trager te starten, dus door mentaal sterk te zijn in de begin fase, om dan later in eind fase minder zwakheden te moeten tonen...
Om een lang, te lang verhaal bij mij inziens kort te maken.  Het was broeiend heet, veel te heet voor veel denk- en loopwerk.  Tot 2 maal heb een slordige 6 kilometers moeten overbruggen zonder een spetter drank.  Tijdens de eerste ronde was ik iets sneller door mijn Overstims lange afstand gegaan, na 30K waren de bidons leeg en liepen de benen vol.  Na 36K bevoorrading genomen en terug 2 volle bidons.  Maar over halfweg was de drank reeds verdwenen in mijn overgekookte lijf.  Hoofdpijn, sufheid en lustloosheid waren bijgevolg mijn deel.  Niet de ideale ingrediënten om je lijf te blijven voortstuwen.  Pompende beats of joelende meisjes kunnen de pijn verzachten.  Maar bij gebrek aan beiden was ik aangewezen op mijn geest.  Op dat moment had ik noch de perverse hallucinaties van ontblote joelende groupies en/of de beats en "the girls" van Tomorrowland.  Op dat moment besloot ik, of was het een automatisme om mijn overgekookte geest af te sluiten en mij slechts te focussen op het goede ritme.
In minder dan 5 uur om precies te zijn in 4u57'12" bereikte ik dan toch de finish, anderen hadden er minimum een kwartier meer voor nodig.  blijkbaar was ik niet de enige die problemen had met de hitte.
Na afloop de rekening kunnen maken.  Niet alleen in horeca aangelegenheden, maar vooral bij sportieve aangelegenheden blijkt dat mijn vochtballans op pijl houden van cruciaal belang is.

Tijdens de wedstrijd dronk ik volgende:
- 4 * 60cl Overstims hydrixir longue distance
-1 * 60 cl water
-5 bekers (1 liter) water
- 2 overstims energix vloeibare gel
-2 overstims antioxydant vloeibare gel
- 1 overstims coup de fouet vloeibare gel
- 1 overstims Cafein Gel


Nu de benen langzaam klaar beginnen maken voor hun tocht van Courmayeur naar Chamonix.  Rust en mind-feeding zullen hier de hoofdbrok vormen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten