vrijdag 27 juni 2014

42,195k asfalt en beton

Oorspronkelijk broedde ik op het idee om de GR57 te lopen tussen Angleur en Gouvy, goed voor zo'n 185 kilometers loopplezier in de Ardennen met de Ourthe als belangrijkste gids. Voor het traject tussen Angleur en Gouvy had ik gerekend op 2 dagen en eventueel een optie op een halve dag.
Maar omwille van professionele redenen kon dit feestje niet doorgaan.  Last minute werd alles afgeblazen.
Mijn kas opwreten was één optie, meedoen aan de voetbalgekte was een andere optie.  Of starten op de avond marathon te Torhout.  Aangezien Torhout op een steenworp van mijn "home-Town" Beernem ligt was de keuze snel gemaakt.  Ik had er  in mijn vroegere leven als "marathon loper" nog nooit aan de start gestaan.  Dus was dus nog een reden om de asfalt banen van het Houtland te verkennen tussen Torhout en Ruddervoorde.  Deze nationale baan zou de set zijn van het slagveld van "de nacht van Vlaanderen".
Met de wetenschap dat ik vroeger lange weken trainde en veel te zien was op de piste om intervallen af te werken aan super sonische snelheden en kilometer maalde voor dat ene doel, zo snel mogelijk 42,195K lopen met het verstand op nul.  Wist ik dat mijn voorbereiding die voorbereiding was van een student die zijn blok gesleten  had op een exotisch eiland of aan één of andere toog.  Met slechts 3 weken trainingsarbeid na een periode van blessure, wist ik dat de almachtige Goden mij zéér gunstig moesten gezind zijn om een top prestatie te leveren 
De afstand zou niet het grootste probleem zijn, maar de snelheid vooraan waar snelle jongens en heren zich proberen te meten met elkaar en lopen tegen de klok.  Daar zou het schoentje gaan wringen.  Dus had ik mezelf voorgenomen om mijn strijd te leveren op de 2de of 3de linie.
De eerste wedstrijd helft verliep verbazend zeer goed, ik liep bij de eerste doortocht op schema van 2u40'.  Maar bij het verlaten van de eerste ronde voelde ik reeds dat ik aan de rekker zou gaan hangen.  Ik voelde dat mijn benen net iets minder voorzien waren van buskruit, mijn 2 gezellen hadden wellicht een betere voorbereiding af kunnen werken.  Na 32K en wat geklungel (door mijn toedoen) in de drankpost moest ik een gaatje laten van een 20-tal meters.  Menig marathonlopers zullen wellicht weten dat op die moment gaatjes toelopen van slechts 20-meter bloed, zweet en krampen kosten.  Met dit in het achterhoofd en vooral door de mentale tik om te moeten "lossen" liet ik mijn 2 gezellen begaan.
Voor het verdere verloop had ik gevreesd voor de spreekwoordelijke man met de hamer.  Gelukkig viel de klap mee, ik kon mij blijven focussen op het juiste ritme, of net iets onder het juiste ritme.  Maar hoe dan ook de focus bleef er en systematisch nam ik mijn sportgels binnen op de geplande momenten.  Zo verloor ik niet de controle en kon ik makkelijk nog binnenlopen aan een 14 a 15km/u.
Een chrono van onder de 2u45', daarmee kon ik huiswaarts keren.  Een mentale opsteker en nu verder werken richting Alpen.

Gedurende de marathon heb ik volgende producten opgenomen:
-Overstims Hydrixir Antioxydant (smaak mojito)
-Overstims Energix vloeibaar sportgel
-Overstims Antioxydant sportgel vloeibaar
-Overstims coup de foute vloeibaar instant energie sportgel
for performances
 


Vooraf:
3 dagen vooraf Overstims Malto antioxydant, 2 liter daags
Een uur vooraf Overstims Warm' up

Nadien:
Overstims recup

1 opmerking:

  1. How! die GR57 ziet er wel interessant uit. Als je die toch nog eens zou plannen en je (iets trager) gezelschap kan dulden zou ik wel overwegen om eens mee te gaan :-). Goed te horen dat je back on track bent!

    BeantwoordenVerwijderen