woensdag 12 juli 2017

Get ready for Eiger

De valiezen staan klaar in de gang om in te laden richting Grindelwald.
Alles netjes uitgekozen en klaargemaakt om dit weekend de Eiger Ultra trail tot een goed eind te brengen.

De Eiger ultra trail in cijfers: 101 horizontale kilometers en 6700 verticale hoogtemeters.
Weliswaar omhoog en omlaag dus dit maakt de som van 13 400 hoogtemeters.

Mijn objectief in cijfers is simpel sub 15u.
Start om 04u30, dus aankomst voor 19u30.
Netjes op tijd voor het zomeraperitief en de aansluitende maaltijd.



Dat mijn 'hardwear' in orde is, daar laat ik geen twijfel over, ik kies immers voor de Adidas Terrex Agravic (stilaan mijn vaste partner tijdens het langere agressievere werk).

Mijn voedingsplan is ook reeds gefinetuned.
Sponsor Overstims zal ervoor moeten zorgen dat mijn lijf blijft draaien op suikers, zouten en vocht. Zoals vaak kies ik in de eerste helft van de wedstrijd voor het lichtere kauwwerk: chocolade bar amelix en Perf'n Fruit.
Vanaf de tweede helft ga ik resoluut over naar de vloeibare vorm: energix, antioxidant gel, cafein gel en coup de Fouet tijdens mijn, hopelijk zo min mogelijke, dipjes.




Op gebied van kleding kies ik voor een T-shirt en niet een singlet van Patagonia.
Een T-shirt biedt immers ietwat meer bescherming tegen de zon en schuring.

Hopla... aan schoeisel, voeding en kleding mag het dus niet liggen.
Zijn die dikke billen in orde?
Vind ik mijn mojo terug tijdens de lange downhills?
Zijn de kuiten klaar om bergop te stuiven?

Wat mijn dikke billen betreft: door ons extreem warm weer  (laatste tijd) heb ik mijn loopschoenen vaak geruild voor de fietsschoenen met de daarbij horende fiets uiteraard.
Uiteindelijk een wijze beslissing, want zo werd ik niet gekookt en gefrituurd tijdens onze hittegolf.

Meer zelf ...de fiets gaf me plezier en de nodig afkoeling.
Hoe harder je gaat, hoe plezanter en hoe meer wind.
Ook mooi meegenomen is het feit dat je op die manier je bovenbenen en het 'systeem' laat draaien gedurende een langere periode zonder je zelf in de volledige vernieling te rijden.
Dus mijn dikke billen zouden ok moeten zijn...




Vind ik mijn mojo terug in de afdaling?
Dit onderdeel is van cruciaal belang tijdens het lopen van trails.
Kom ik als een opgespannen, ongecontroleerd projectiel naar beneden met de eeuwig schrik om 'zwaar op de bakkes te gaan' of loop ik gecontroleerd de lange technische trail afwaarts en imiteer ik de steenbok of eerder het marmotje.

Een dikke maand geleden had ik het voorrecht om terug een toertje te draaien rond de Mont Blanc. Dit in het gezelschap van mijn Trakks vriendjes Christophe en Tom.
Naast het vele klimmen hebben we uiteraard ook veel gedaald.
Het dalen was voor mij de grootste mentale en fysieke opsteker.
Ik had terug het gevoel gevonden om snel en gecontroleerd bergafwaarts te hollen.

Dus hoop ik om straks tijdens de downhills in de Eiger trail tijd te winnen in plaats van kostbare tijd en plaats te verliezen.





Rest er me nog enkel mijn kuiten.  Het moet nu reeds 12 weken zijn dat ik looptrainingen ook vervang door lange fitness bezoeken.
Ieder bezoek kost me ongeveer een 2-tal daguren, 120 minuten lang probeer ik mij dan vooral te focussen op kracht en kracht/duur.
Ik hoop dat deze investering zich mag vertalen in een onuitputtelijke kracht tijdens mijn lange klimmen.  Mentaal zal dit wellicht ook wel zijn vruchten afwerpen.

Dus als ik mijn eindafrekening maak, kan het niet anders dat dit een schot in de roos zou moeten worden....

Vergeet ik er dan wel bij te zeggen dat ik blijkbaar niet meer bestand ben tegen extreme warme temperaturen.
Dat mijn spijsverteringsstelsel er soms de brui durft aan te geven tijdens wedstrijden.
Dat ik mij mentaal soms laat doen tijdens de ultra, lange en eenzame lopen.
Soms kom ik in een negatieve spiraal terecht waar ik me soms terecht afvraag wat ik hier uren 'loop' te doen.





Kortom, ik heb mijn best gedaan om me zo goed mogelijk klaar te stomen voor deze opdracht.
Terug heb ik urenlang mijn gezin verlaten om in  het bos, het asfalt, de gym, het buitenland en zelf mijn tuin en slaapkamer te vertoeven  om mezelf te wijden als een echte wannabee trail loper.
Of dit zal lonen... Het weer en de juiste omstandigheden in mijn mind-set zullen wellicht bepalen of ik al dan niet een goed resultaat zal lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten