woensdag 22 juni 2016

voorbeschouwing Lavaredo Ultra trail



Na wat windstilte op mijn blog, zowat een 3-tal maand  (laatste update Parijs) bouw ik op naar een nieuwe climax : Lavaredo Ultra Trail.
Dit nieuwe avontuur zou mijn 2de piek -euhm- moeten worden van het jaar 2016.  Uiteraard is er een wezenlijk verschil tussen "zou moeten" (toekomstige tijd), "zijn-is" (tegenwoordige tijd) en "had ik maar" (verleden tijd).



Gedurende die drie maanden heb ik mij terug gefocust op volume, hoogtemeters en proberen trainen in ruiger gebied.
Tijdens die drie maanden kwam ik meermaals aan de start van nationale trails.  Dit logischerwijs met wat minder succes dan de vorige jaren.  Dit jaar koos ik voor meer wedstrijden op de kalender maar telkens voorafgaand met zware trainingsblokken.  Een bewuste keuze om reeds met vermoeide benen aan de start te staan.  Uiteraard minder leuk nadien, om te moeten vaststellen dat de frisheid ontbreekt om mee vooraan de wedstrijd hard te maken.  Minder leuk maar effectieve trainingen.  En bovenal trainingen die mijn mentale weerbaarheid zou moeten aanscherpen.


Aangezien het uitlopen van ultra trails vooral een "mentale zaak" is ben ik tevreden met die bewuste keuze.  Ongetwijfeld zal ik gedurende die 119 kilometers de strijd met mijn eigen zwakheden en beperkingen van het moment moeten aangaan.  "Na regen komt zonneschijn", "alles komt goed" dit zijn één van de woorden die ik  mezelf zal moeten toefluisteren tijdens één van die momenten.  Of gewoon energie proberen te  tanken uit de omgeving.



Het parcours zelf kondigt zich aan als een minder technisch terrein, makkelijker beloopbaar met minder agressieve hellingen.  Eigenlijk een parcours die beantwoord aan mijn profiel.



De weersvoorspellingen zien er niet ideaal uit warm en vochtig met hier en daar een donderslag.



Aangezien het niveau van deze wedstrijd buitenaards is, is het voor mij makkelijker om mijn wedstrijd in te delen.  De start is 23u00, we lopen dus allen door de nacht.  Mijn doel is om gedurende die nacht de focus te houden op "controle", gecontroleerd mijn eigen "ultra tempo" zoeken.  Om het half uur iets vast eten (Overstims amelix) en voldoende te drinken.
Ik hoop om ergens rond half negen het checkpoint 4 (66K) te bereiken.  Daar hoop ik om  fris aan te komen en een ontbijt te kunnen nemen en eventueel mijn kleding te wisselen.
Vanaf dan kan het andere wedstrijd worden.  De vochtige warmte zal wellicht ook zijn rol spelen, genoeg hydrateren en afkoelen zal de boodschap zijn.  En proberen om de maag onder controle te houden.  Als die 2 zaken goed verlopen  zou alles mooi in zijn plooi moeten vallen.
Uiteindelijk hoop ik om ergens rond apero tijd terug te zijn in Cortina.



Enkele onmisbare tools:

bandenkeuze: Adidas Terrex Agravic

Hydra pack: Compressport Ultrun

brandstof: Overstims gamma Amelix, energix-antioxydant-cafein-sportgel, hydrixir lange afstand, ...

Compressie materiaal: Compressport R2-trailrunshort-armsleeves

Technische kleding: Patagonia Alpine Houdini jacket, Houdini pants, Short-sleeved 4 runner zip-neck, ...

Sporthorloge: Suunto Peak3


Geen opmerkingen:

Een reactie posten